Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5489
Назва: Геометричні моделі комбінаторних тотожностей
Інші назви: Geometric models of combinatorial identities
Автори: Даниліна, Г. В.
Рашевський, М. О.
Семеріков, С. О.
Ключові слова: комбінаторні структури
комбінаторні тотожності
траєкторії
візуалізація
викладання математики
combinatorial structures
combinatorial identities
trajectories
visualization
teaching math
Дата публікації: 17-чер-2024
Бібліографічний опис: Даниліна Г. В. Геометричні моделі комбінаторних тотожностей / Даниліна Г. В., Рашевський М. О., Семеріков С. О. // Математичне моделювання. – 2024. – № 1(50). – С. 32–40. – DOI : https://doi.org/10.31319/2519-8106.1(50)2024.304784
Короткий огляд (реферат): Метод траєкторій започатковано у роботі D. Andre. У роботах Б.В. Гнєденка та його учнів згаданий метод було застосовано до задач математичної статистики. Метод траєкторій в комбінаториці та теорії ймовірностей полягає у зведенні задач до підрахунку шляхів на цілочисельних ґратках. Для доведення комбінаторних тотожностей методом траєкторій обчислюють найкоротші шляхи на ґратках двома способами, і прирівнюючи результати обчислень, отримують ту чи іншу тотожність. У цій статті пропонується просторова версія методу траєкторій і застосовується для доведення комбінаторних тотожностей. Розглянуто як узагальнення відомих комбінаторних тотожностей так і доведення нових. Комбінаторні тотожності до водяться із використанням просторової системи координат. Завдяки своїй наочності, метод траєкторій також може бути використаний у навчанні комбінаторних розділів математики. Візуалізація навчального матеріалу є дуже важливою складовою методики викладання. Збільшення розмірності, звичайно, зменшує наочність матеріалу, але часто позитивно впливає на розвиток здатності до логічного аналізу задачі. Подальші дослідження у цьому напрямку можуть бути спрямовані на побудову траєкторій у просторі більшої розмірності та їх візуалізацію, а також на побудову геометричних інтерпретацій відомих комбінаторних тотожностей. The method of trajectories appeared in the work of D. Andre, where the reflection method was applied to the Bertrand’s ballot problem. In the works of B.V. Gnedenko and his colleagues, the method of trajectories was applied to problems of mathematical statistics. The method of trajectories in combinatorics and probability theory is to reduce problems to counting paths on integer lattices. The proof of combinatorial identities by the method of trajectories consists in calculating the shortest lattice paths in two ways. In this paper, we propose a spatial version of the trajectory method and apply it to the proof of combinatorial identities. Generalizations of known combinatorial identities and proofs of new ones are considered. Several combinatorial identities are proved using a spatial coordinate system. On the other hand, due to its visualization, the trajectory method can also be used in teaching combinatorial math. Visualization of educational material is a very important component of the teaching methodology. Increasing the dimensionality reduces the visibility of the material, but positively affects the ability to logically analyze problems. Further research could be aimed at building trajectories in a more dimensional space and visualizing them.
Опис: Cameron, N., Nkwanta, A. Riordan Matrices and Lattice Path Enumeration. Notices of the American Mathematical Society. 2023. Vol. 70. No. 2. P. 231-243. URL: https://www.ams.org/journals/notices/202302/rnoti-p231.pdf. Felsne S., and Heldt D. Lattice Path Enumeration and Toeplitz Matrices. Journal of Integer Sequences, 2015. Vol. 18. Article 15.1.3. P. 1-16. URL: https://studylib.net/doc/10376093/lattice-path-enumeration-and-toeplitz-matrices. Han, Seongjune & Lee, Kyungyong & Li, Li & Loehr, Nicholas. Chain Decompositions of q, t-Catalan Numbers: Tail Extensions and Flagpole Partitions. Annals of Combinatorics. 2022. 26(3): 1-55. Гуцалюк С.П., Рашевська А.М., Шиян В.О. Візуалізація задач комбінаторики та метод траєк-торій. 2016. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc20/paper/viewFile/10433/8736. Котова, О.В., Василенко Н.М. Вивчення методу траєкторій розв’язування комбінаторних за-дач в системі гурткової роботи студентів. Актуальні проблеми природнично-математичної освіти в середній і вищій школі : матер. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 15–16 вере-сня 2016 р.). Вид-во ХДУ. Херсон, 2016. С. 47-49. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc20/paper/viewFile/10433/8736 Loehr N., Mauldin, R. Bijective proofs of Jensen’s and Mohanty-Handa’s identities. Applicable Analysis and Discrete Mathematics. 2013. Vol. 7. Issue 1. P. 11-24. DOI: https://doi.org/10.2298/AADM121030021L Pąk, Karol. Bertrand’s Ballot Theorem. Formalized Mathematics. 2015. Vol. 22, No. 2, Pages 119–123, URL: https://intapi.sciendo.com/pdf/10.2478/forma-2014-0014. DOI:10.2478/forma-2014-0014 Рашевський М.О. Про викладання комбінаторики у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта. 2018. Випуск 4(18). С. 136-142. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/187497188.pdf . Cameron, N., Nkwanta, A. (2023). Riordan Matrices and Lattice Path Enumeration. Notices of the American Mathematical Society. Vol. 70. No. 2. Retrieved from https://www.ams.org/journals/notices/202302/rnoti-p231.pdf. DOI:10.1090/noti2614. Felsne, S., and Heldt, D. (2015). Lattice Path Enumeration and Toeplitz Matrices. Journal of Integer Sequences, Vol. 18. Article 15.1.3. Retrieved from https://studylib.net/doc/10376093/lattice-path-enumeration-and-toeplitz-matrices Han, S. & Lee, K. & Li, L. & Loehr, N. (2022). Chain Decompositions of q, t-Catalan Numbers: Tail Extensions and Flagpole Partitions. Annals of Combinatorics. 26(3). DOI:10.1007/s00026-022-00590-7. Hutsaluk, S.P., Rashevska, A.M., Shuyan, V.O. (2016). Vizualizacija zadach kombinatoryky ta metod trajektorij. [Visualization of combinatorics problems and trajectory method]. Retrieved from https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc20/paper/viewFile/10433/8736 Kotova, O.V., Vasylenko, N.M. (2016). Study of the method of trajectories for solving combinatorial problems in the system of students' group work. Actual problems of science and mathematics education in secondary and higher education: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Kherson, September 15–16, 2016). Retrieved from https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc20/paper/viewFile/10433/8736. Loehr N., Mauldin, R. (2013). Bijective proofs of Jensen’s and Mohanty-Handa’s identities. Applicable Analysis and Discrete Mathematics. Vol. 7. Issue 1. DOI: https://doi.org/10.2298/AADM121030021L Pąk, Karol. (2015). Bertrand’s Ballot Theorem. Formalized Mathematics. Vol. 22, No. 2. Retrieved from https://intapi.sciendo.com/pdf/10.2478/forma-2014-0014. DOI:10.2478/forma-2014-0014 Rashevs’kyi, M.O. (2018) Pro vykladannja kombinatoryky u zakladakh vyshhoji osvity [About Teaching Combinatorics In The Institutes Of Higher Education]. Physical and Mathematical Education. Issue 4(18). 136-142. DOI 10.31110/2413-1571-2018-018-4-023
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://matmod.dstu.dp.ua/article/view/304784
http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5489
ISSN: 2519-8106
2519-8114
Розташовується у зібраннях:Кафедра професійної та соціально-гуманітарної освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
304784-Текст статті-704089-1-10-20240524.pdf423.68 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.