Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3682
Назва: Пізнавально-ціннісний аспект процесу формування когнітивної свідомості
Автори: Моргун, Олена Анатоліївна
Моргун, Елена Анатольевна
Morhun, Olena
Ключові слова: когнітивна свідомість
предметно-творча екзистенція
когнітивно-ціннісне самоствердження
когнітивна самоідентифікація
когнітивно-етична автентичність
Дата публікації: 2021
Видавництво: Національний університет "Одеська юридична академія"
Бібліографічний опис: Моргун О. А. Пізнавально-ціннісний аспект процесу формування когнітивної свідомості / О. А. Моргун // Актуальні проблеми філософії та соціології : науково-практичний журнал. – Одеса : Гельветика, 2021. – Вип. 30. – С. 45–49. – Бібліогр.: с. 48–49.
Короткий огляд (реферат): У статті піднімається важлива проблема про так звану «раціоналізацію» сучасних суспільств, функ- ціоналізацію суспільних відносин, витіснення духовно-ціннісних складових частин людського буття з негативними наслідками його дегуманізації. Йдеться про можливість встановлення нового суспільного «когнітивного порядку», котрий нормує і регламентує соціальну поведінку громадян. В українському суспільстві подібні процеси тільки розпочинаються, і їх представляють в аспекті «прагматичного» вирішення питань або «політичної доцільності» за певною раціональною логікою. У статті ставиться актуальне питання про те, що сучасне суспільство у своєму науково-технологічному й інформаційно-технічному прогресі повинно розвивати когнітивну свідомість громадян таким чином, щоб не втрачався її пізнавально-ціннісний аспект, а сама когнітивна свідомість як пізнавально-ціннісна в аспекті набуття практичних знань і вмінь повинна перетворюватися на один із основних засобів духовно-практичної життєдіяльності суспільства ХХІ ст. Аналізується зв’язок когнітивності та «когнітивної структури» з комунікативними процесами і людським спілкуванням, бо тільки в такому зв’язку комунікативні інтеракції набувають когнітивної цінності та можуть транслювати смисл, відповідність і значення практичних знань. У духовно-практичному аспекті це часто інтерпретується як «досконалість», що йде від «комунікативної етики» спілкування в семіотично-смисловому вираженні. З боку когнітив- ності – це когнітивно-етична автентичність, котра є сутністю когнітивної свідомості. Розглядається пряме альтернативне співвідношення «етики самовдосконалення» й «етичного прагматизму», пока- зується, що в подібній бінарній опозиції твориться духовно-практичне буття людини і суспільства, а також відповідна цьому буттю суспільна когнітивна свідомість. Втілення практичних знань на творчо-реалізаційній основі потрібне для розвитку самої людини, в когнітивному аспекті – для її самовдосконалення і когнітивно-ціннісного самоствердження. Таким чином, за думкою автора, суспільне буття стає осмисленим людським буттям, об’єктом для практичного пізнання і самопізнання, предметних когнітивних дій по творенню більш досконалої соціальної реальності, конкретніше – «когнітивної реальності» з відповідною когнітивною свідомістю високоінтелектуальних громадян зі своїми особистими ціннісними уподобаннями.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://doi.org/10.32837/apfs.v0i30.975
http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3682
ISSN: 2410-3071 (print)
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Моргун О. А. Пізнавально-ціннісний аспект.pdf162.14 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.