Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7722
Назва: «Дослідження параметрів виробничо-технічної бази ГТЦ №1 ПРАТ «ЦГЗК»
Автори: ПИПА, Станіслав Віталійович
Дата публікації: чер-2025
Опис: Одним із ключових чинників, що суттєво впливають на перспективи та напрями розвитку кар'єрного автотранспорту, є поступове й невпинне ускладнення гірничо-геологічних та гірничо-технічних умов видобутку корисних копалин. У міру розширення масштабів відкритої розробки родовищ спостерігається зростання індустріальної концентрації виробництва, збільшення глибин, розмірів площі кар’єрів, а також ускладнення схем та маршрутів транспортування гірничої маси. Основним критерієм цих змін вважається глибина розробки кар'єру, яка є визначальною характеристикою для всієї системи організації видобутку. За офіційними даними, вже сьогодні 18 залізорудних кар’єрів у країнах СНД мають глибину понад 200 метрів, і щонайменше 5 із них досягли глибини понад 300 метрів. Це свідчить про значне поглиблення гірничих робіт, що створює додаткові технічні та економічні виклики для транспортної системи. У найближчі десятиліття основний обсяг видобутку та транспортування гірничої маси в підгалузі залізорудної промисловості очікувано здійснюватиметься за рахунок розробки глибоких горизонтів, що вимагатиме адаптації наявних транспортних засобів до нових умов експлуатації. Варто зазначити, що аналогічні процеси простежуються і в інших напрямках гірничодобувної промисловості, включаючи вугільну, мідну та нерудну галузі. У контексті транспортного забезпечення, конструктивні рішення сучасних кар'єрних самоскидів, таких як вітчизняні моделі виробництва БелАЗ, а також продукція провідних світових брендів, зокрема Caterpillar, Komatsu та Hitachi, практично не відрізняються за основною архітектурою. Різниця, здебільшого, полягає в ергономіці кабіни, особливостях зовнішнього дизайну та варіаціях комплектацій. Більше 70% усіх кар’єрних самоскидів виготовляються за класичною схемою — всі основні вузли, механізми й системи змонтовані на жорсткій несучій рамі. При цьому моделі зі шарнірно-зчленованою рамою представлені переважно у двох категоріях: середньої вантажопідйомності (до 40–50 тонн) і надважкого класу (до 300–400 тонн), що використовуються у наймасштабніших проєктах. Головна тенденція в еволюції кар’єрного автотранспорту — це постійне зростання вантажопідйомності машин, яке стримується насамперед технічними можливостями двигунів та обмеженнями на навантаження, які можуть витримувати шини. Примітним прикладом актуальності цього напряму є ініціатива чилійської гірничої корпорації «Codelco», яка ще в 2002 році оголосила конкурс на створення автосамоскида з вантажопідйомністю щонайменше 560 тонн, що свідчить про високий рівень попиту на подібну техніку у глобальному масштабі. На сучасному етапі розвитку, вантажні автомобілі з вантажопідйомністю від 220 тонн і більше спроможні забезпечити транспортування гірничої маси в обсягах до 200 мільйонів тонн на рік, що задовольняє потреби навіть найбільших гірничо-видобувних підприємств. Це відкриває можливості для ефективної експлуатації автотранспорту навіть у межах надвеликих кар’єрів із високим рівнем продуктивності. Проте варто враховувати, що саме автомобільний транспорт, який функціонує у межах робочої зони кар’єру, найбільшою мірою залежить від умов, що ускладнюються зі збільшенням глибини розробки. До основних обмежень його використання належать значні витрати на паливо, технічне обслуговування, амортизацію та загалом висока собівартість перевезення гірничої маси. Крім економічних аспектів, не слід забувати й про екологічні наслідки: автотранспорт є одним із основних джерел антропогенного впливу на довкілля в процесі відкритого видобутку, спричиняючи пилові викиди, вібраційне навантаження та шкідливі викиди в атмосферу.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7722
Розташовується у зібраннях:2025 – 274 Автомобільний транспорт



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.